Forskermode

by Sladana Lazic

Artikel i Weekendavisen d. 9. okt.

Jeg er ret optaget af modeforskning for tiden og har selv lavet en del research om trends og modejournalistik. Forleden gjorde min veninde mig opmærksom på en spændende artikel i Weekendavisen, om mode er demokratisk, og hvordan trends bliver til. Artiklen er skrevet på baggrund af et seminar afholdt på Danmarks Designskole og en ph.d.-afhandling, der lige nu er i gang på Designskolen i disciplinen Trends.

Artiklen rejser et vigtigt spørgsmål om, hvorvidt mode kan siges at være demokratisk, og her bliver vi modebloggere fremhævet. Nogle mener, at modebloggere er et udtryk for mere demokrati i moden, fordi alle kan være modebloggere og have en mening om, hvad mode er. Men udviklingen inden for modeblogging viser samtidig, at nogle modebloggere ender med at blive ansat på en avis eller et magasin, og at blogging i virkeligheden (uanset hvordan man vender og drejer det) handler om at få gang i et salg, fordi designerne og firmaerne er begyndt at “sponsorere” modebloggere og rette mere opmærksomhed mod dem. Så det der er kernen i modeblogging, nemlig “troværdighed og uafhængighed” forsvinder jo hen af vejen. Jeg undrer mig lige over, om man så stadig kan kalde det for modeblogging, når kernen er væk?…